Justine.reismee.nl

Geloof, Gris- Gris en Goede Marabouts!

Geloof, Gris- Gris en Goede Marabouts!

Religie is alom aanwezig in het dagelijks leven in Senegal en Mali. Vrijwel iedereen is gelovig, en als ik desgevraagd antwoord dat ik dat niet ben, reagerenmensen volongeloof, verbazing of met een medelevend hoofdschudden en de opmerking: Mais Il faut croire. Oftewel: Je moet GELOVEN!
Of: Il faut connaitre Dieu: Je moet God kennen. Soms is het misschien makkelijker om het antwoord wat in het midden te laten, evenals bij de vraag of je een man hebt, want een eerlijk antwoord lijdt soms tot vragen en adviezen waar je niet altijd zin in hebt tijdens het kopen van brood of nescafe.
Mijn armband met afbeeldingen van Jezus, Maria, de Virgen de Guadelupe en vele andere mij onbekende heiligen, wordt regelmatig uitgebreid bestudeerd en bewonderd, en per afbeelding gevraagd of verteld wie dat is. Ik moet dan tot mijn schaamte bekennen dat ik het behalve Jezus, Mariaen mijn favoriete Guadelupe, eigenlijk niet weet.

De overgrote meerderheid van de bevolking in beide landen is islamitisch, zo'n 90 procent van de bevolking. De overige 10 procent zijn met name christenen en animisten. In West- Afrika is het islamitische geloof vaak vermengt met de traditionele afrikaanse animistische gebruiken.In het animisme zijn het bestaan van geesten en verering van de voorouders erg belangrijk. Een animist gelooft in het bestaan van goede en kwade geesten, die kunnen huizen in onder meer bomen, dieren en gebruiksvoorwerpen. De geesten moeten goed gestemd worden gehouden door hun offers te brengen, en rituelen uit te voeren.

De islamitische broederschappen spelen een hele belangrijke rol in de Senegalese samenleving. Aan het hoofd van een broederschap staat de khalief, gevolgd door de marabouts en aan de basis de volgelingen, de talibes. Volgelingen van een broederschap volgen vaak blindelings het stemadvies van een belangrijke marabout op.
Een marabout is een islamitisch geleerde, die als tussenpersoon dient tussen God en de mens. Aan een marabout worden vaak goddelijke krachten toegekend. De marabout wordt vaak vereerd als een heilige. De marabout heeft leerlingen, die talibe worden genoemd, die bij hem in de leer zijn op de koranschool, waar ze de koran leren en aldus arabisch. Ouders die hun kinderen naar de marabout brengen, vaak al op hele jonge leeftijd, hopen dat hun kinderen zo worden opgevoed als goede gelovigen en wellicht later zelf een groot marabout zullen zijn. De talibe wonen bij de marabout en werken voor hem, oftewel op het land en bij hem thuis, maar vaak zie je deze talibe op straat, op zoek naar geld. Met een blikje lopen ze rond, en vooral in het oosten van Senegal en bij aankomst in Mali zagen we veel talibes die bij de auto komen staan waar ze religieuze teksten zingen, vaak prachtig overigens. De traditie van Talibes is regelmatig in opspraak, omdat er vele verhalen zijn van kinderen die worden mishandeld op het moment dat ze niet genoeg geld mee terug brengen naar de marabout aan het eind van de dag.

Een van de grootste en invloedrijkste broederschappen in Senegal zijn de Mouriden. Deze is gesticht doorCheikh Amadou Bamba, eind van de 19e eeuw. Hij wasniet alleen een belangrijk religieus leider, maar ook felle tegenstander tegen de overheersing door de Fransen.Er zijn vele verhalen over wonderen die hij verricht heeft.In Senegal kom je zijn afbeelding overal tegen op straat, zoals op de car rapides in Dakar, en vele songteksten zijn aan hem gewijd. Deleer van de mouriden legt de nadruk op de praktische uitvoering van het geloof, werken is een vorm van het geloof belijden. Een van de belangrijkste evenementen in Senegal is de jaarlijkse Magal, de bedevaart naar Touba, ter herdenking van Amadou Bamba.
De beste vriend en volgeling van Bamba was Ibra Fall. Zijn volgelingen, de Baye Fall herken je direct aan hun opvallende uiterlijk: dreads, grote kettingen met afbeeldingen van de marabout hierop, en het dragen van kleding van stof bestaande uit veel verschillende kleuren en een mix van dessins. Al zingend halen ze geld op; of liever nog suiker en koffie.

In het dagelijks leven zie je het belang van geloof terug in veel handelingen. Zo zie ik hoe voordat Ada een optreden heeft en Dundun gaat spelen, zijn handen laat zegenen door zijn vader. Op het moment dat een belangrijk marabout op televisie spreekt, houdt hij zijn handen tegen het scherm en brengt ze daarna naar zijn gezicht. Voordat Bouba of andere Senegalese vrienden op reis gaan, gaan ze vaak bij een marabout langs die ze bijvoorbeeld een wassing meegeeft, of kolanoten laat offeren ter bescherming.

Het vereren van fetisjen- objecten met magische krachten- zag ik bijvoorbeeld terug in deDogonvallei. Het geloofin magie is doodnormaal in West Afrika.Zo hebben Bouba enIssiaga tijdens onze twaalf uur durende treinreis van Kayes naar Bamako, vele ongelooflijke voorbeelden gegeven van Afrikaanse Magie. Zo heeft de president van Gambia, Yahya Jammeh, een bijeenkomst georganiseerd voorkrachtige marabouts en genezers. Toen hij echterzelf niet kwam opdagen heeft een magier een kloon of kopie van hemopgeroepen, zodat hij tegelijkertijd in Banjul als op de bijeenkomst was en zijn bewakers niet meer wisten wie de echte Jammeh was, toende president uiteindelijk naar de bijeenkomst kwam en beide Jammehs elkaar een hand gaven.
Zat ik in de auto van Ziguinchor naar Tambacounda toch met zweethanden toen de chauffeur reed als een gek op de meest slechte weg tot nu toe en een gebroken as; Bouba was relaxt en vol vertrouwen, omdat hij een Gris Gris draagt tegen ongelukken met de voiture en omdat ik naast hem zit kon mij ook niks gebeuren.

Om je te beschermen tegen ongelukken, jaloezie, of hulp te krijgen bij het realiseren van je wensen kan je naar een marabout of ziener gaan.
De marabout kan bijvoorbeeld een aantal gebeden voor je doen; of hij kan een gris gris maken, een soort van amulet dat je kan beschermen of geluk kan brengen. Hiervoor schrijft hij koranteksten die nauwkeurig zijn uitgezocht voor een bepaalde situatie en deze tekst wordt vervolgens door een leerbewerker verpakt in een pakketje dat je op het lichaam kan dragen of in een zilveren ring gedaan. Behalve een korantekst kan een gris gris bijvoorbeeld ook planten bevatten of metaal. Er zijn vele specifieke gris gris, zoals bijvoorbeeld als bescherming tegen auto ongelukken, kogels of geweren, het vinden van een goede baan of een goede huwelijkskandidaat.

Gris gris worden door vrijwel iedereen gedragen, in Senegal zie je deze bij veel mensen rondom hun bovenarm, enkels en dragen ze deze rondom hun middel. Vrouwen laten zelfs gris gris inweven in hun haar. In Mali worden evenzoveel gris gris gedragen, maar hier verstoppen mensen ze meer: anders zijn mensen misschien bang voor je als ze weten dat je een krachtige gris gris draagt.

Nou ben ik natuurlijk een nuchtere toubabou, maar na 4 keer pech onderweg en het feit dat ik alleen verder reis en dus niet mee kan liften met de krachtige gris gris van Bouba, wordt het idee om zelf wat bescherming te hebben, steeds aantrekkelijker.

Op de terugweg vanuit de Dogon naar Bandiagara zit ik in een laadbak met 40 personen, en rijden we op een kronkelend, smal bergweggetje vol rotsen. Als we halverwege stoppen en er 10 mannen bezorgd naar de auto staan te staren; vervolgens 1 iemand zegt: Ca va aller, en we wiebelend verder rijden, wordt ik toch wat nerveus en bedenk ik me dat ik niet echt veel geluk heb in het afrikaanse verkeer. Denkend aan de vorige keren pech onderweg en met het beeld van een omgekantelde vrachtwagen voor ogen, vraag ik Madou mijn gids bij de volgende keer stoppen en nog meer bezorgde gezichten, wat er aan de hand is met de auto. Nee hoor, niks aan de hand; als hij gaat kijken zegt hij dat alleen de pneu is gebroken. Nou ben ik spontaan vergeten wat de pneu is, maar kan ik me alleen vaag herinneren dat Bouba bij onze vorige keer pech onderweg daar iets over zei en dat de auto dan kan omkantelen. Als we aankomen in Bandiagara kijkt het hele dorp vol verbazing en met grote ogen naar de zwaarbeladen vrachtwagen. Als ik uitstap zie ik dat we het hele stuk met een klapband hebben gereden. Mijn gids zegt trots dat hij ons allemaal gered heeft omdat hij een gris gris tegen auto ongelukken draagt. Omdat ik natuurlijk een zelstandige vrouw ben en er niet van afhankelijk wil zijn of ik toevallig met een man met een goede gris gris reis; besluit ik dat het nou toch echt tijd wordt om zelf naar een marabout te gaan. Ik moet immers nog een eind reizen en dat afrikaanse verkeer is en blijft een onderneming.

Maar ja, net als met het vinden van een goede gids is de vraag, hoe vind je een goede marabout?

Zo kent iedereen die je ontmoet wel een goede marabout: moi je connais un marabout fort, qui peut faire quelque chose pour toi. Mensen horen via elkaar wat een krachtige marabout is en soms reizen mensen vanuit Ivoorkust naar Mali als ze weten dat daar een goede marabout zit. Maar kan deze goede marabout voor de ene persoon iets maken dat goed werkt, dan hoeft dat voor een ander nog niet te gelden. Meestal zitten de goede marabouts niet in de stad, dat zijn vaak marabouts die commercieel ingesteld zijn; maar in een afgelegen dorp zodat je er wat voor over moet hebben om daar te komen. In Djenne had een wat oudere meneer uit het campement me al aangeraden om op de terugweg langs Djenne terug te keren en vanuit daar met hem naar zijn dorp te gaan waar zijn grote broer als marabout woont; deze meneer kan zelf ook dingen zien maar het is zijn broer die iets voor me kan maken.
In Mopti heb ik het erover met Moussa de Pinassier, die ook nog een marabout fort kent en me wel wil helpen. Op zijn scooter gaan we onderweg en vraagt hij waar ik precies hulp bij wil vragen. Omdat we tijdens het drinken van thee al veel hebben gepraat en we nu dus goede vrienden zijn vertel ik hem open wat het probleem is. Weliswaar reis ik zonder problemen alleen; het idee van wat bescherming is wel fijn, en daarnaast maak ik me toch wat zorgen op het gebied van de liefde en de toekomst. Moussa zegt dat we dan het beste naar een wat jongere marabout kunnen gaan, want vanuit respect praat je niet met de oudere marabouts over je liefdesleven.
De dag daarvoor had Moussa me al verteld hoe zijn marabout een vriend van hem had geholpen uit Cote d'Ivoire die in zijn functie bij de bank last had van jaloezie en concurrentie. Na het zoeken en offeren van een geheel witte koe, werd hij een maand later directeur bij de bank.
Enigszins zenuwachtig ga ik bij de marabout naar binnen in zijn hutje; want wat gaat hij me vragen en Waar vind je een Witte Koe?
De marabout is een vriendelijke, rustige man die geen woord frans spreekt; dus Moussa vertaalt alles voor me vanuit het Bambara. De marabout vraagt me mijn naam en vraagt me me mijn zorgen en wensen tegen een balpen te zeggen (nu snap ik opeens de vraag van alle kinderen op straat: donne moi un bic- balpen- dit is helemaal geen bedelen, maar een oprecht verlangen naar spiritualiteit!).
Vervolgens begint hij me te vertellen over mijn leven, mijn toekomst en mijn zorgen en twijfels op het gebied van mijn relatie. Hij ziet een goede toekomst op het gebied van werk voor zich; om dit te bespoedigen kan hij een koe voor me offeren. Als ik zeg dat ik geen dieren wil doden voor mijn carriere, zegt hij lachend dat een alternatief is dat tien talibes specifieke koranteksten zullen voordragen gedurende de nacht en dat dit dezelde werking heeft. Bovendien is het niet doden, maar offeren. Wat betreft de liefde raadt hij me aan dat hij bepaalde teksten kan voordragen en ik een mengsel van hem kan krijgen voor in mijn bodylotion waardoor mijn vriend nooit meer bij me weg wil en we zeker zullen gaan trouwen en bij elkaar blijven. Hij ziet namelijk dat ik twijfels heb. Als ik antwoordt dat ik niet weet of ik wel zo'n creme wil omdat ik niet weet of ik wel wil dat mijn vriend nooit meer bij me weggaat, zijn de marabout en Moussa er even stil van. Is er geen gris gris die wat duidelijkheid geeft wat ik nou wil in mijn relatie, vraag ik. Vervolgens lachen we met zijn drieen erom, want dit is natuurlijk een typische vraag van een toubab. Zo'n vraag heeft de marabout nog nooit gehad, want afrikanen zeggen gewoon: ik houd van hem of haar en ik wil iets waardoor we bij elkaar komen of bij elkaar blijven!

Uiteindelijk besluiten we dat ik het beste een gris gris ter bescherming kan krijgen, omdat ik op reis ga, en die voor mij persoonlijk wordt gemaakt. De beste tijd om deze te maken is 's nachts tussen 2 en 4 en we spreken af dat we de volgende dag terug komen.

De dag erna ga ik weer met Moussa naar de marabout en geeft hij me mijn gris gris, een opgevouwen papier met garen dichtgepakt. Op de markt laten we het in schapenleer innaaien en krijg ik mijn eigen gris gris voor om mijn middel. Dat geeft toch een veilig gevoel, helemaal nu Astrid en ik samen naar Tombouctou zullen reizen.

De reis naar Tombouctou per auto en terug met de Pinasse over de Niger verloopt zonder problemen. In Tombouctou ontmoeten we een mysterieuze touareg die mij ongevraagd een ring geeft met een gris gris die me geluk brengt voor mijn reis. Zou het zo zijn dat als je er niet naar zoekt dat je vanzelf een goede marabout of een goede gris gris vindt?

Terug in Mopti merk ik s nachts dat mijn gris gris rondom mijn middel kwijt is. De volgende dag vertellen mensen me dat je een sterke gris gris met respect moet behandelen want dat ze anders weggaat; en herinnert Astrid me eraan dat ik heb gezegd dat de gris gris stinkt naar schaap, nadat we in Tombouctou misselijk waren van de lucht van de ingewanden van schaap voor het feest van Maouloud. Ik probeer nog mijn excuses aan te bieden aan mijn gris gris in de hoop dat ik m terugvind, want ik heb m immers nog nodig. Helaas vind ik m echter niet meer terug. Nadat ik tijdens mijn reis onder andere al mijn slippers, mijn bikini, een ring, mijn mp 3 speler, een pagne en mogelijk mijn vriend ben verloren vraag ik me af: Misschien heb ik nu mijn andere gris gris en is dat genoeg, of zou er een gris gris bestaan die beschermt tegen het kwijtraken van dingen?!

Najat

Jij bent gewoon grappig. Mooi beschreven en het kwijtraken van dingen is gewoon jouw kracht, kan geen gris gris tegenop ha ha.
Leuk om je reis zo te volgen en niet teveel in die dingen geloven, straks blijf je daar, gekoppeld aan een marabout ha ha, kan spannend zijn. Enjoy
Liefs

dorien

hee justine wat een mooie verhalen!!aaaaaaaaii ik wil weer terug!! veeel plezier en liefs

willy

wat een mooie verhalen.
dank je wel en tot de volgende avontuur.
slamat

Carmen

Hoi lieve Justine,
Ik dacht ga eens even kijken of er al wat op je site staat en ja hoor, wordt ik daar toch even getrakteerd op een paar lappen tekst. Geweldig. Wat een mooie verhalen en reis die je maakt. Heel stoer dat je alleen op stap gaat! Blijf vooral verhalen schrijven, ik blijf ze lezen.
Dikke koes

Mariyam

Enig idee of er in nederland ook goede marabouts zijn?

Groetjes Mariyam

Justine

Hoi Mariyam,

Er zijn ook wel marabouts die in Nederland werken, zo ontmoette ik iemand in Senegal waarvan zijn opa in Nederland had gewerkt als marabout. Ben je op zoek?

Justine

Christian

Justine ik ben ook opzoek naar een goede marabout in nederland.

kun je er wat meer over vertellen?

Groetjes Christian

brunobrulain

Geniet van mijn krachtige occulte krachten!
Ik ben groot MARABOUT genezer leidde een medium die terwijl raadpleging ontdekt! mijn giften
erfelijke zijn doorgegeven van vader op zoon voor generaties. Update
de test. Hij voorspelde op het heden en de toekomst. Een marabout die uw problemen oplost: werkgelegenheid
of de promotie in het bedrijf, de consolidatie van de betrekkingen met superieuren en succes aan de
onderzoeken en concurrentie... Middelgrote bedrijven, het verhoogt uw winsten en bloeien de
bedrijven, winkels en bedrijven!
Des-betovering van personen en goederen
bescherming tegen de duistere krachten
Het jaagt de pech, ongeluk, slapeloosheid, nachtmerries, stress en u
beschermt...
Ik ben gespecialiseerd in de problemen van het paar:
liefde en genegenheid gevonden, trouw tussen echtgenoten en de vrienden van occulte krachten aan de
huwelijk van geluk!
Het brengt terug naar u wezens lieve en lost de meeste wanhopige gevallen. Het herstelt de
moeilijke kinderen op de juiste manier en maakt de ontdekking van familie percelen of
tegen je werken. Het zorgt ervoor dat uw vrede...
E-mail: brunobrulain@yahoo.fr